Kuinka paljon nettisivut maksaa?

Olette päättäneet, että tarvitsette verkkosivut yritykselle – mutta kuinka paljon sellaiset maksaisivat? Nopea vastaus on: se riippuu.

Verkkotoimiston tekemät nettisivut maksavat keskimäärin 500€–15 000€ – hinnat vaihtelevat siis todella paljon. Tämä johtuu siitä, että jokainen nettisivu on ainutlaatuinen. Nettisivujen loppuhintaan vaikuttavat todella monta eri tekijää, mutta muutama suurempi tekijä vaikuttaa loppujen lopuksi eniten.

Verkkosivujen ensimmäiset askeleet

Verkkosivujen tekemistä varten tarvitaan ensinnäkin verkkotunnus ja webhotelli. Verkkotunnus on internetosoitteesi, eli osoite, joka kirjoitetaan verkkoselaimen hakupalkkiin kun haluat vierailla verkkosivustoa, esimerkiksi tallcon.fi tai google.com. Jotkut verkkotunnukset maksavat satoja euroja, mutta verkkotunnus maksaa keskimäärin n. 10–25€ vuodessa.

Jotta verkkosivujasi pääsisi vierailemaan internetissä, tarvitaan myös webhotelli – siellä verkkosivusi säilytetään. Webhotellin hinnat vaihtelevat riippuen muun muassa nettisivujen koosta ja laajuudesta, sähköpostin tarpeesta ja odotetusta nettiliikenteestä. Moni webhotelli mahdollistaa sähköpostilaatikoiden käyttöä, eli pystyy luomaan sähköpostiosoitteita omalla verkkotunnuksella – esim. info@domain.comtai info@tallcon.fi– mikä näyttää todella ammattimaiselta.

Verkkosivujen laajuus

Todella suuri tekijä, joka vaikuttaa verkkosivujen hintaan, on verkkosivujen laajuus. Staattinen, yksisivuinen nettisivu ei voi maksaa saman verran kuin 10-sivuinen verkkosivusto tai verkkokauppa – eihän pienen omakotitalon hintaakaan voi verrata suuren kartanon hintaan.

Laajat nettisivut dynaamisella sisällöllä vaativat paljon enemmän räätälöintiä, ja usein myös monta erilaista sivua. Tyypilliset nettisivut yritykselle sisältävät usein muutamia sivuja, kuten:

  • Etusivu
  • Palvelut
  • Meistä
  • Ota yhteyttä

Verkkokaupalla on usein dynaamisia sivuja, kuten:

  • Etusivu
  • Kaupan sivu
  • Yksittäiset tuotesivut
  • Kategoria-/arkistosivut
  • Ostoskori
  • Kassasivu
  • Tilisivu

Laajuus vaikuttaa tosi paljon nettisivujen loppuhintaan, vaikka muutkin tekijät tietysti vaikuttavat hintaan. Nettisivuilla voi esimerkiksi olla toimintoja tai ominaisuuksia, jotka voi maksaa enemmän, esimerkiksi live-keskusteluosan integraatio (esim. tawk.to), yhteydenottolomake, blogi, ponnahdusikkunat, tai erilaiset varausjärjestelmät.

Sisältö on tärkeä

96% suomalaisista käytti Googlea internethakuun tammikuussa 2021 – tämä näyttää, kuinka tärkeää on että Google pitää nettisivustasi. On todella tärkeää, että nettisivu on hakuoptimoitu, sillä ilman hakukoneoptimointia voi olla vaikeaa päästä Googlen hakutuloksiin. Hakukoneoptimointia ei kuitenkaan tehdä itse, mikäli ei ole perehtynyt asiaan, sillä Google voi rangaista nettisivuja jotka rikkovat heidän sääntöjään. Esimerkiksi ns. keyword stuffing, eli avainsanojen liiallinen käyttö, on kiellettyä. Ammattilaisen tekemä hakukoneoptimointi on siis yleensä sijoittamisen arvoista.

Hakukoneoptimointi tehdään sekä verkkosivuston taustalla (back-end), että verkkosivuston käyttöliittymässä (frontend). Sisältösi saa loistaa frontendissä; tekstisisältö, kuvat, grafiikka, animaatiot jne. Copywriting, eli tekstisisältö, on tärkeä sekä hakukoneoptimoinnin että käyttäjäkokemuksen puolesta – hyvin kirjoitettu sisältö tekee ihmeitä molemmille.

website design planning

Web-suunnittelu ja käyttäjäkokemus

Responsiivinen (skaalautuva) suunnittelu on todella tärkeää nykyään, sillä suuri osa maailman nettiliikenteestä tulee mobiililaitteista. Vielä on olemassa sellaisia nettisuunnittelijoita, jotka eivät tee responsiivista suunnittelua projekteihin samaan hintaan, mutta suurin osa verkkotoimistoista sisällyttää responsiviisen suunnittelun peruspaketteihin. Responsiivinen suunnittelu tarkoittaa sitä, että nettisivu skaalautuu ja mukautuu käyttäjän laitteen koon mukaan. Nettisivu näyttää siis hieman erilaiselta tietokoneella, puhelimella ja tabletilla, mutta tarjoaa kuitenkin samaa sisältöä.

Itse suunnittelu- tai designosa nettisivusta on myös arvokas. Nettisivu, joka näyttää hyvältä, on helppokäyttöinen, ja myy tuotteita ja palveluita puolestasi 24/7 – eikö se ole unelma? Nettisivun suunnittelu ja ulkonäkö vaikuttaa tosi paljon käyttäjäkokemukseen, mikä on tärkeää nettisivun käytettävyyttä ja saavutettavuutta varten. Hyvin tehty ja ainutlaatuinen design tai suunittelu on siis myös useimmiten sijoittamisen arvoista. Valmiit mallit ja teemat ovat usein halvempia, kyllä, mutta ne eivät ole räätälöityjä juuri teidän yritykselle ja teidän palveluille. Investointi brändäykseen, väreihin, fontteihin, grafiikkaan ja ulkonäköön on aina arvokasta ja hyödyllistä yrityksille.

Nettisivujen ylläpito

Nettisivujen pitää olla saatavilla ja toimivia 24/7. Tätä varten tarvitaan ylläpitoa – päivityksiä, monitorointia ja turvallisuutta. Moni verkkotoimisto tarjoaa ylläpitopalveluita, joihin yleensä kuuluu sisällön ja ohjelmiston päivitystä sekä yleistä monitorointia. Useimmissa ylläpitopalveluissa hintaan kuuluu muun muassa:

  • Ylläpitokustannus
  • Verkkotunnus
  • Webhotelli
  • Mahdolliset lisenssit

Yhteenveto

Verkkosivujen loppuhintaan vaikuttavat siis monta eri tekijää, kuten näette. Designista ja suunnittelusta verkkosivujen laajuuteen. Jokainen nettisivu on ainutlaatuinen, mikä on syy siihen ettei yksinkertaisesti pysty sanomaan tarkkaa hintaa nettisivulle tietämättä tarkalleen mitä tarvitaan ja mitä odotetaan. Ottakaa meihin yhteyttä ja kertokaa mitä tarvitsette, niin saatte tarjouksen tulevalle nettisivullenne joko sähköpostilla info@tallcon.fi tai puhelimitse 040 6633 400.

Tämä julkaisu on luettavissa myös näillä kielillä: englanti ruotsi

Piditkö tästä julkaisusta? Jaa se muille!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Uusimmat julkaisut