Nettisivujen suunnittelu on tärkeää, sillä nettisivut ovat todella arvokkaita yrityksille. Nettisivujen ulkoasu vaikuttaa asiakkaan kokemukseen, joka vuorostaan vaikuttaa koko yrityksen brändiin asiakkaan näkökulmasta. Tämä on syy, miksi on todella tärkeää että nettisivujen ulkoasu on hyvin suunniteltu.
Suurin osa nykypäivän ihmisistä tuktii ja lukee tuotteista tai palveluista netissä ennen ostopäätöstä. Tämä käyttäytyminen vahvistaa selvästi hyvin suunniteltujen nettisivujen ja rikkaan sisällön tarpeen.
Yrityksen nettisivujen tulisi olla suunniteltuja juuri sinun yrityksen asiakkaille, jotta asiakkaasi saavat parhaan mahdollisen kokemuksen yrityksesi kanssa. Asiakkaasi eivät välttämättä itse sitä edes mieti, mutta suurin osa ihmisistä välittävät ja vetäytyvät luontevasti hyvään suunnitteluun. Ihminen ehtii jo sekunnin murto-osassa luoda ensivaikutelma yrityksestä verkkosivujen perusteella – hän voi jopa lopettaa verkkosivujen käyttöä mikäli ulkoasu on huonosti suunniteltu. Lisäksi 88% vierailijoista ei palaa verkkosivulle, mikäli heillä on ollut huono käyttökokemus aiemmin.
Jatka siis lukemista, niin saat tietää viisi syytä, miksi nettisuunnittelu on tärkeää yrityksellesi!
1. Ensivaikutelma
Haluamme antaa hyvän ensivaikutelman itsestämme tavatessamme uusia ihmisiä – samalla tavalla yrityksen nettisivujen pitäisi antaa hyvän ensivaikutelman asiakkaille. Sanotaan, että ensivaikutelman luominen kestää vain 7 sekuntia, joten jo ensimmäiset sekunnit ovat todella tärkeitä.
Googlen tutkimuksen mukaan ensivaikutelman voi kuitenkin luoda jo 50 millisekunnissa – eli 0,5 sekunnissa. Siinä ajassa käyttäjä ei tietenkään ole vielä ehtinyt edes lukea tai klikata mitään, vaan ensivaikutelma riippuu kokonaan nettisivun ulkonäöstä.
Ensivaikutelmat ovat todella tärkeitä sinulle ja yrityksellesi, sillä ne vaikuttavat asiakkaidesi käsitykseen brändistäsi. On väistämätöntä, että kotisivujesi käyttäjät tulevat tuomitsemaan kotisivujasi – haluat siis tarjota positiivisen käyttäjäkokemuksen.
Epämiellyttävän tai vanhan näköinen kotisivu voi antaa negatiivisen kuvan yrityksestä. Pahimmassa tapauksessa voi myös käydä niin, että asiakas sulkee kotisivusi, ja jatkaa suoraan kilpailijoiden sivuille.
Asiakkaasi saama vaikutelma kotisivuistanne kertoo siitä, kuinka näet asiakkaasi. Asiakkaasi voivat tuntea, ettei heihin panosteta ollenkaan, mikäli kotisivuihin ei ole panostettu.
Kotisivusi toimivat digitaalisina kasvoina ja asiakaspalvelijoina yrityksellesi. Jos sinulla olisi fyysinen kauppa, haluaisit luultavasti hymyileviä, ystävällisiä ja tervehtiviä työntekijöitä – nettisivuja pitäisi katsoa samalla tavalla.
2. Rakentaa luottamusta
Tiesitkö, että 75% ihmisistä luo ensivaikutelman yrityksen luotettavuudesta verkkosivujen ulkonäön perusteella? Millaiset ajatukset tulevat mieleen yrityksestä, kun huomaat sillä olevan todella vanhan näköiset verkkosivut?
Suuri osa ihmisistä epäilee silloin yrityksen luotettavuutta ja legitiimiyttä. Ihmiset eivät yleisesti luota huonosti suunniteltuihin verkkosivuihin, sillä ne voivat antaa hämärän kuvan yrityksestä. Modernit, trendikkäät ja ammattimaisen näköiset verkkosivut voivat toisaalta kasvattaa asiakkaan ja yrityksen välistä luottamusta.
Luottamuksen rakentaminen on todella tärkeää, sillä luottamus voi lopulta johtaa myyntiin. Asiakkaat jäävät pidempään verkkosivuillesi, tämä luo yrityksellesi enemmän mahdollisuuksia.
3. Luo yhtenäisyyttä
Brändin johdonmukaisuus on tärkeää, jotta kaikki potentiaaliset ja palaavat asiakkaat saisivat samanlaisen kokemuksen yrityksesi kanssa. Nettisuunnittelu voi auttaa brändin tunnistamisessa, kun käyttää samaa logoa, värejä, kirjasintyyppejä, visuaalista ulkonäköä, tyylejä ja äänensävyä kaikkialla, sekä digitaalisesti verkkosivulla ja somessa, että fyysisesti kaupassa.
Asiakkaasi tietävät tulleensa oikeaan verkko-osoitteeseen, kun he tunnistavat juuri sinun brändiisi kuuluvat värit, logo ja tyyli.
Tätä johdonmukaisuutta tulee noudattaa koko verkkosivustolla, ei vain etusivulla. Brändin yhtenäisyys vahvistaa myös tunnetta, että on tekemisissä ammattimaisen yrityksen kanssa. Tiesitkö, että 48% ihmisistä pitää verkkosivujen ulkoasua tärkeänä, kun arvoidaan yrityksen luotettavuutta.
4. Auttaa hakukoneoptimoinnissa (SEO)
Ei välttämättä luulisi, että nettisivujen suunnittelu vaikuttaisi hakukoneoptimointiin, mutta se vaikuttaa. Hakukoneoptimointi on todella tärkeä saada jo alusta oikein kuntoon, sillä se auttaa näkyvyyden parantamisessa Googlessa.
Hyvän nettisuunnittelun huomaa myös taustalla, eli back-endissä, visuaalisten elementtien ja ulkonäön lisäksi. Nettisuunnittelu voi vaikuttaa hakukoneoptimointiin suuresti, sillä se määrää miten sisältösi julkaistaan nettisivullasi. Tämä vuorostaan vaikuttaa verkkosivujen indeksointiin ja hakukoneiden sijoituksiin.
Lyhyesti sanoen, myös nettisivujen koodin pitää olla hakukoneoptimoitu. Paras ja helpoin tapa varmistaa että nettisivusi on hyvin hakukoneoptimoitu, on ottaa yhteyttä yritykseen tai verkkotoimistoon joka tarkistaa, että kaikki nettisivullasi on kunnossa.
5. Kilpailijoiden nettisivut
Jos ollaan rehellisiä – suurimmalla osalla, tai kaikilla, kilpailijoillasi on luultavasti hyvin suunnitellut nettisivut. Kilpaillaksesi muiden yrityksen kanssa, tulee sinun myös näyttää asiakkaillesi, että välität heidän käyttäjäkokemuksestaan nettisivuillanne. Optimaalista olisi tietysti, että juuri sinun nettisivusi erottuisivat kilpailijoidesi joukosta, sillä juuri sinun nettisivut tarjoavat parhaan käyttäjäkokemuksen.
Ajan myötä nettisuunnittelun laiminlöyminen voi johtaa liidien menettämiseen kilpailijoille, jotka panostavat nettisuunnitteluun. 89% kuluttajista valitsevat kilpailijan, mikäli heillä on ollut huono käyttäjäkokemus yrityksesi nettisivuilla.
Hyvän nettisuunnitelun ansiosta pystyt myös houkuttelevalla tavalla esitellä myymiäsi palveluita ja tuotteita, korostaen niiden ainutlaatuisia ja myyviä ominaisuuksia.