”Mobile-first” – Mobiili-indeksointi – mikä se on ja miten valmistautua sitä varten

Nykypäivänä suurin osa ihmisistä käyttää mobiililaitetta, kun etsivät tietoa Googlen kautta. Tämän käyttäytymismuutoksen takia, siirto pöytäkoneista/kannettavista mobiililaitteesiin, Google on alkanut kokeilla mobiili-indeksointia, jotta hakutulokset olisivat mahdollisimman relevanttia hakijalle

Mikä on mobiili-indeksointi, ja miksi se koskee kaikkia verkkosivustojen omistajia? Kyse on saada sivustosi näkyväksi hakutulosten ensimmäisen hakusivun yläosassa. Jos mobiilisivuillasi on tällä hetkellä vähemmän sisältöä kuin sivujen tietokoneversiossa, vain mobiilisivusi sisältö näkyy Googlen hakutuloksissa. Googlen ranking-järjestelmä määrittää mitkä sivut näkyvät hakutuloksissa, ja missä järjestyksessä.

Googlen ranking-järjestelmä hakee tietoja sivun sisällöstä arvioidakseen sen merkityksen käyttäjälle. Ongelmia voi ilmetä, jos mobiilisivulla on vähemmän sisältöä kuin tietokoneen versiolla. Jos esimerkiksi taulukko on näkyvissä sivujen tietokoneversiossa mutta ei mobiilisivulla, taulukkoa ei löydy Google-hauista, kun käytetään mobiili-indeksointihakemistoa.

Vaikka Googlen hakuindeksi tulee jatkossakin olemaan yksi indeksi verkkosivustoista ja sovelluksista, algoritmit tulevat käyttämään verkkosivustojen sisällön mobiiliversiota ensisijaisena tietolähteenä. Haettua tietoa käytetään verkkosivujen sijoittamiseen ja näiden sivujen otteiden näyttämiseen hakutuloksissa. Vaikka rekisteri rakennetaan mobiilisivustoista, Google tarjoaa tietysti edelleen hyvän hakukokemuksen kaikille käyttäjille, olivatpa he sitten mobiililaitteiden, kannettavien tai pöytäkoneiden käyttäjiä.

Alkuperäinen suunnitelma oli ottaa käyttöön mobiili-indeksointi syyskuussa 2020, mutta näiden epävarmojen aikojen vuoksi Google päätti siirtämään aikataulua maaliskuun 2021 loppuun.

Alla on joitain suosituksia, jotka auttavat teitä valmistautumaan siirtyessä kohti mobiilikeskeistä indeksointia:

  • Jos teillä on responsiivinen (mobiiliystävällinen) verkkosivusto, jossa ensisijainen sisältö on vastaava mobiililaitteissa ja työasemissa, sinun ei tarvitse tehdä mitään muutoksia.
  • Jos teillä on sivustokokoonpano, jossa ensisijainen sisältö on erilainen mobiililaitteilla ja tietokoneilla, teidän kannattaa harkita joitain muutoksia sivustoosi:
    • Varmistakaa, että verkkosivut ovat käyttäjäystävällisiä sekä työpöytä- että mobiiliversiolle.
      Voitte tarkistaa pöytäkone- ja mobiiliversioiden sisällön vastaavuuden kirjoittamalla molempien versioiden URL-osoitteet strukturoidun datan testityökaluun vertaamalla tuloksia.
      Kun lisäätte strukturoitua dataa verkkosivuston mobiiliversioon, välttäkää lisäämästä suuria määriä tietoja, joilla ei ole merkitystä kunkin asiakirjan tietosisällön kannalta.
    • Varmistakaa robots.txt-testaustyökalulla, että sivuston mobiiliversio on Googlebotin käytettävissä.
    • Verkkosivustoihin ei tarvitse tehdä muutoksia linkkeihinsä; Google käyttää näitä linkkejä edelleen oppaina tarjotakseen sopivia tuloksia käyttäjille, jotka tekevät hakuja tietokoneella tai mobiililaitteella.
  • Jos olet verkkosivuston omistaja ja olet varmistanut vain verkkosivustosi tietokoneversion, suosittelemme, että varmistat myös verkkosivuston mobiiliversion.
  • Jos teillä on vain verkkosivusto pöytäkoneversiota varten, Google jatkaa sivujen indeksointia myös jatkossa. Indeksointi tapahtuu kuitenkin mobiililiittymällä, joka voi olla verkkosivujenne haitaksi.

Mobiililaitteille sopivat sivut eivät ole ainoa tekijä joka on pidettävä mielessä verkkosivustoasi rakennettaessa, myös hakukoneoptimointi (SEO) on tärkeä asia luodessasi sisältöä verkkosivuillesi, varsinkin jos haluat asiakkaiden löytävän verkkosivustosi ensimmäisten joukossa hakutuloksissa.

Jos teillä on kysyttävää tai tarvitsette apua verkkosivustosi mobiiliystävällisyyden kanssa, ottakaa meihin yhteyttä – info@tallcon.fi tai 040 6633 400 – autamme mielellämme verkkosivustosi optimoinnissa.

Tämä julkaisu on luettavissa myös näillä kielillä: englanti ruotsi

Piditkö tästä julkaisusta? Jaa se muille!
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp

Uusimmat julkaisut

mitä nettisivut maksaa

Kuinka paljon nettisivut maksaa?

Olette päättäneet, että tarvitsette verkkosivut yritykselle – mutta kuinka paljon sellaiset maksaisivat? Nopea vastaus on: se riippuu. Verkkotoimiston tekemät nettisivut maksavat keskimäärin 500€–15 000€ –

Lue lisää »