6 orsaker varför ert företag behöver en webbsida

Många företagare frågar sig själva ”behöver jag en webbsida för mitt företag?”. Det snabba svaret är ja, absolut! Ert företag kommer dra nytta av att ha en webbsida, och vi ska förklara varför.

Internet har verkligen påverkat kultur och handel mycket sedan det lanserades, och dess viktighet fortsätter växa i takt med digitaliseringen av världen. Idag använder de flesta internet dagligen av olika orsaker – för att streama Netflix, lära sig någonting nytt, handla saker, forska, eller för att ha kontakt med vänner världen runt.

Vissa kan tro att det är för dyrt att ha en hemsida, vissa använder andra sorts plattformer och kanaler för marknadsföring (t.ex. Facebook), vissa kanske inte ännu har insett hururdana fördelar det kan finnas med att ha en hemsida. Webbsidor är ändå mycket billigare idag än ett årtionde sedan, och de kommer alltid betala sig själva över tiden.

Så varför behöver jag en hemsida åt mitt företag? Här är sex orsaker:

1. En webbsida ökar företagets trovärdighet och professionalitet

En webbsida är som ett visitkort på nätet, den kan hjälpa ett företag att ge ett bra första intryck, och kan skapa tillit mellan en kund och ett företag. Kunder kan också ifrågasätta ett företags legitimitet om det inte har en hemsida.

Utöver att i sig ha en webbsida behövs också professionell design som ser bra ut och erbjuder en bra användarupplevelse eftersom mer än 75% av människor baserar sin uppfattning av ett företags trovärdighet baserat på dess webbsidor.

2. Tillgänglig kundservice 24/7

En webbsida är tillgänglig varje sekund av varje dag, år efter år. Detta ger kunder möjligheten att ta del av ett företags information då det passar för dem, även om det är klockan 02:00 på natten. Utöver detta vill också många kunder idag undersöka produkter och tjänster grundligt, vilket betyder att det är väldigt viktigt att kunderna har tillgång till den information de behöver och vill ha.

Man kan också uppmuntra kunder att ta kontakt med en genom att ha ett kontaktformulär på sin webbsida. Man kan också t.ex. använda sig av en 24/7 chattrobot som hjälper kunder att navigera på webbsidan, och svarar på eventuella frågor – detta ger kunderna en bra upplevelse med företaget.

3. Ert virtuella galleri

Oavsett om man är fotograf, hantverkare eller designer, fungerar en webbsida som ett virtuellt galleri. Att visa upp ens produkter eller tjänster spelar en stor roll I försäljning, då man ger kunden ett smakprov av hur tjänsten eller produkten kan hjälpa dem, och om den passar för dem.

4. Samarbeta med Google och nå nya potentiella kunder

Att ha en webbsida kan hjälpa ett företag att dyka upp i Googles sökresultat, vilket gör det enkelt för både existerande och nya, potentiella kunder att hitta just ert företag. I dagens samhälle är en ”googling” ofta det första man gör då man får höra om ett nytt företag, en ny tjänst eller en ny produkt. En webbsida som är sökmotoroptimerad (SEO) hjälper ert företag att få synlighet i Google-sökresultat och att få nya besökare. Om sökmotoroptimeringen är rätt gjord kan ert företag också hittas genom andra olika sökord eller nyckelord som är relaterade till ert företag, även om det inte är det huvudsakliga nyckelordet som används.

5. En viktig del av marknadsföring på internet

Marknadsföring på internet blir helatiden mer och mer viktigt, eftersom det är ett billigare och mer effektivt sätt att få synlighet än traditionell marknadsföring. Utan en webbsida är det dock inte lika effektivt, eftersom en webbsida oftast är slutdestinationen som man skickar kunder till för att läsa mer om företaget och dess tjänster.

6. Anpassning till egna behov och eget brand

En webbsida tillåter en att berätta sin historia på sitt eget sätt. Det målar en bild av ens brand med det visuella, innehållet och användarupplevelsen, och tar kunden på en personlig resa för att visa upp och ta fram de bästa sidorna av ens företag. Sociala medier, så som Facebook, kan verkligen inte anpassas på samma sätt – allting ser likadant ut.

Dessa är bara några få orsaker till varför ett företag behöver hemsidor. Funderar ni fortfarande om ni verkligen behöver en hemsida? Ring oss eller skicka ett mejl så diskuterar vi.

Detta inlägg går också att läsa på: Engelska Finska

Älskade du inlägget? Dela med dig av det!
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på whatsapp

Senaste inlägg