Så ni har bestämt er för att ert företag behöver en webbsida — men hur mycket skulle en sådan kosta? Det snabba svaret är: det beror på.
Den genomsnittliga webbsidan gjord av en webbyrå kommer kosta dig mellan 500€ och 15 000€ — priserna kan alltså skilja sig väldigt mycket. Det här beror på att varje webbsida är unik. Det finns flera olika saker som påverkar hur mycket en webbsida sist och slutligen kostar, men det finns några större faktorer som påverkar priset mest.
Att komma i gång med en webbsida
Det första man behöver för att skapa en webbsida är en domän och hosting. Domänen är din internetadress, det vill säga det man skriver i adressfältet för att besöka din webbsida, t.ex. tallcon.fi eller google.com. Vissa domäner kostar hundratals euro, men den genomsnittliga domänen kostar ca 10—25€ per år.
Hosting och webbhotell behövs för att din webbsida ska kunna finnas på internet, det är var en webbsida förvaras. Kostnaden för hosting varierar beroende på bland annat storleken och komplexiteten av webbsidan, behov av e-post och förväntad webbtrafik. Många hostingplaner tillåter e-postkonton, vilket betyder att man kan skapa ett e-postkonto med sin egen domän —t.ex. info@domain.comeller info@tallcon.fi– vilket ser väldigt professionellt ut.
Omfattningen av webbsidan
En sak som spelar en stor roll i det slutliga priset är hurudan sorts webbsida som behövs. En statisk, ensidig webbsida kostar inte samma som en 10-sidig webbsida eller en webbutik — precis som ett litet enplanshus och en stor herrgård på tre våningar har helt olika prissättning.
Komplexa webbsidor med dynamiskt innehåll kräver mycket mer anpassning, och ofta också många olika sidor. En typisk webbsida för ett företag har ofta följande sidor:
- Framsida
- Tjänster
- Om oss
- Kontakt
Medan en webbutik ofta har dynamiska sidor såsom:
- Framsida
- Butikssida
- Enskilda produktsidor
- Kategori-/arkivsidor
- Kundvagn
- Kassasida
- Kontosida
Det finns också såklart många andra faktorer som påverkar slutpriset av en webbsida, även om omfattningen är en ganska stor faktor. Olika funktioner på webbsidor kan också kosta mer, t.ex. om man vill ha integration med livechattar (som t.ex. tawk.to), kontaktformulär, blogg, pop-up fönster, eller olika sorters bokningssystem.
Innehållet är viktigt
I januari 2021 valde 96% av finländarna att använda Google för att söka saker på internet — vilket tydliggör hur viktigt det är att hålla Google nöjd med ens webbsida. Att ha en webbsida som är sökmotoroptimerad (SEO) är väldigt viktigt, utan det kan det vara väldigt svårt att dyka upp i sökresultat på Google. Man ska ändå vara försiktig med SEO om man inte har kunskap — Google kan straffa webbsidor som går emot deras regler, t.ex. ska man inte hålla på med så kallad keyword stuffing, dvs överdriven användning av nyckelord. Professionell sökmotoroptimering är alltså definitivt någonting att satsa sina pengar på.
Sökmotoroptimering görs dels i back-end (administrationsdelen), dels i front-end. Front-end är var ditt innehåll får skina; copywriting, bilder, grafik, animationer och så vidare. Copywriting, dvs textinnehållet, är viktigt för både sökmotoroptimering och användarupplevelse — välskrivet innehåll gör under för bägge.

Webbdesign och användarvänlighet
Responsiv design är väldigt viktigt idag i webbsidor, eftersom en stor del av all webbtrafik i världen kommer från mobila enheter. Det finns fortfarande webbdesigners som säljer responsivitet som en tilläggstjänst, men de allra flesta webbyråer inkluderar responsiv design i sina baspaket. Responsiv webbdesign betyder att webbsidan skalas och anpassas enligt storleken på skärmen som används. Webbsidan ser då lite olika ut på dator, tablett och telefon, men erbjuder fortfarande samma innehåll.
Själva designdelen av en webbsida är också värdefull. Att ha en webbsida som ser bra ut, är lättanvänd, och säljer ens tjänster eller produkter för en 24/7 — är inte det drömmen? Designen av en webbsida påverkar användarupplevelsen mycket, vilket är viktigt för att webbsidan ska vara användbar och tillgänglig. Välgjord, unik design är viktigt att investera i. Färdiggjorda teman och mallar är ofta billigare, ja, men de är inte anpassade för just ert företag och era tjänster. Att satsa på branding, rätt färger, typsnitt, grafik och utseende kommer alltid vara värdefullt och fördelaktigt för företag.
Upprätthållning av webbsidor
Webbsidor ska vara tillgängliga och fungerande 24/7. För detta krävs en del underhåll — uppdateringar, monitorering, licenskostnader och säkerhet. Många webbyråer erbjuder underhållstjänster, i dessa ingår ofta uppdatering av innehåll och mjukvara, och att generellt hålla koll på att sidan fungerar och är säker. I de flesta underhållsplaner betalar man för:
- Underhållskostnad
- Domän
- Webbhotell
- Eventuella licenser
Sammanfattning
Som ni kan se finns det en hel del olika faktorer som påverkar priset på en webbsida, allt från design och innehåll, till storleken på webbsidan. Varje webbsida är unik, vilket är orsaken till att man helt enkelt inte kan säga ett exakt pris på vad en webbsida skulle kosta, utan att veta exakt vad som behövs och förväntas. Kontakta oss och berätta vad ni behöver för att få en offert på er framtida webbsida antingen via info@tallcon.fi eller genom att ringa 040 6633 400.