Varför är webbdesign viktigt? Här är 5 orsaker

Webbdesign är viktigt eftersom din webbplats är en av företagets viktigaste tillgångar. Det är en del av besökarens upplevelse med ditt företag, som kommer att påverka hur de känner för ditt varumärke. Det är därför det är viktigt för ditt företag att ha en webbplats som är bra designad.

I dagens läge gör majoriteten av människorna någon form av online-undersökning av tjänster och produkter innan de gör köpbeslut. Detta beteende visar tydligt behovet av professionellt utformade och innehållsrika webbplatser för företag.

Er webbplats bör designas specifikt för er målgrupp för att ge den bästa möjliga användarupplevelsen till era kunder. Oavsett om era kunder vet det eller inte, så bryr dom sig om design och lockas omedvetet till bra design. På en bråkdels sekund kommer människor att bedöma din webbplats baserat på utseendet och kommer att gå vidare om designen är usel. Efter en dålig användarupplevelse kommer 88% av kunderna sannolikt inte att återvända till webbplatsen.

Så, låt oss dyka in i fem skäl till varför webbdesign är viktigt för ditt företag!

1. Första intrycket

Precis som när du träffar en ny person i verkliga livet vill du göra ett gott första intryck på din digitala besökare. Det sägs att det bara tar sju sekunder att bilda sig ett första intryck, vilket gör de första sju sekunderna väldigt viktiga.

En studie från Google visar dock att det tar bara 50 millisekunder – det vill säga 0,05 sekunder – för besökarna att få ett första intryck av din webbdesign. Naturligtvis har de på den lilla tiden inte kunnat läsa eller klicka på någonting ännu, vilket innebär att första intrycket bara beror på den visuella designen.

Första intrycket är viktigt för er och ert företag eftersom det påverkar hur dina besökare uppfattar ert varumärke. Era besökare kommer att bedöma er webbplats och du vill såklart att de ska få en positiv upplevelse.

En oattraktiv eller föråldrad webbplats kan skapa ett negativt intryck av ert företag, vilket gör att ditt företag kan verka kyligt och avlägset. I värsta fall lämnar de din webbplats och går över till era konkurrenter.

Det intryck som era besökare får från er webbplats berättar också indirekt för dem hur ni ser era besökare. Om ingen ansträngning har gjorts för webbplatsens design och användarvänlighet, kan era besökare få känslan att ni inte satsar på dem.

Er webbplats fungerar som ett digitalt ansikte och kundtjänstrepresentant för ert företag. Om ni skulle ha en fysisk plats skulle du troligtvis vilja att er personal ska vara leende, vänlig och välkomnande mot kunder som kommer in till butiken. En webbplats bör ses och hanteras på samma sätt.

2. Bygger förtroende

Visste du att 75% av webbanvändarna gör bedömningar om ett företags trovärdighet baserat på den visuella designen? Vilka tankar kommer du att tänka på om ett företag, om du ser att de har en webbdesign som ser föråldrad ut?

Många tvivlar på företagets legitimitet och kan ifrågasätta deras produkter eller tjänster. Människor litar vanligtvis inte på dåligt designade webbplatser eftersom det ger ett intryck av skumma affärer. Moderna, trendiga och professionella webbplatser tenderar dock att öka förtroendet mellan kunden och företaget.

Tillit är viktigt att bygga, eftersom förtroende så småningom kan leda till försäljning. Kunderna kommer att stanna kvar längre tid på din webbplats, vilket skapar möjligheter för ditt företag.

3. Skapar konsekvens

Att vara konsekvent med varumärket är viktigt för att se till att potentiella eller återkommande kunder upplever ditt varumärke på samma sätt, var de än stöter på det. Webbdesign kan hjälpa till med varumärkesigenkänning, eftersom den borde använda samma logotyp, färger, teckensnitt, bilder, stilar och röstton som ditt varumärke i alla kanaler och plattformar – oavsett om det är i det digitala eller i verkligheten.

Om kunder känner igen ditt varumärke utanför de digitala plattformarna vet de att de har kommit till rätt ställe när de kommer in på er webbplats och känner igen den välbekanta stilen, färgerna och logotypen.

Denna konsekevens skall vara genomgåennde på alla sidor på din webbplats, inte bara på den första sidan. Att vara konsekvent stärker också känslan av att man handlar med ett professionellt företag. Faktum är att 48% av människorna tycker att webbdesign är den viktigaste faktorn för att fastställa ett företags trovärdighet.

4. Hjälper din sökmotoroptimeringsstrategi (SEO)

Du kanske inte tror att webbdesign påverkar din SEO, men det gör det. För det första är SEO avgörande för att göra rätt redan från början eftersom det hjälper dig med synlighet i Google-sökningar över tid.

För det andra är bra webbdesign inte bara de visuella elementen du kan se i din webbläsare, utan också backend-systemet som genererar datan till sidan. Webbdesignelement och metoder kan faktiskt ha en direkt inverkan på SEO, eftersom det avgör hur du publicerar innehåll på din webbplats. Detta i sin tur påverkar hur ditt sidinnehåll indexeras och rankas av sökmotorer.

Kort sagt, måste även din sidkod vara SEO-vänlig. Det bästa och enklaste sättet att se till att din webbplats är SEO-vänlig är att samarbeta med ett företag eller en byrå som hjälper till att säkerställa att din webbplats byggs på bästa möjliga sätt.

5. Konkurrenternas webbsidor

Låt oss vara ärliga, de flesta (om inte alla) av dina konkurrenter har en webbplats med bra webbdesign. För att kunna konkurrera måste ni också bevisa för era kunder att du bryr dig om deras upplevelse på er webbplats. Helst behöver ni sticka ut och ge en bättre användarupplevelse på er webbplats jämfört med konkurrenterna.

Om du inte tar webbdesign på allvar, kommer du med tiden att förlora leads till konkurrenter eftersom kunderna tycker att webbdesign (och användarupplevelse) är viktig – oavsett om de medvetet vet det eller inte. 89% av konsumenterna väljer en konkurrents webbplats efter en dålig användarupplevelse.

Dessutom, med bra webbdesign, kan du visa upp dina produkter och tjänster på ett tilltalande sätt och lyfta fram deras unika och säljande funktioner.

Detta inlägg går också att läsa på: Engelska Finska

Älskade du inlägget? Dela med dig av det!
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på whatsapp

Senaste inlägg